Superkjendis: Profet om framtiden: – Guds sønn kommer til jorden

Det er en spesiell dag i dag. Jeg skal møte en mann som sier at han har sett Gud og at Gud har snakket med ham. Kan det være mulig?

Tekst: Torunn Haraldsen Ill: freebibleimages.com

Mannen som påstår han har møtt Gud, heter Jesaja og kommer fra Israel. Det hele begynte en dag han gikk til tempelet for å be…

Vingesus

– Du kan tro jeg ble forskrekket da det gikk opp for meg at jeg ikke bare var kommet inn i tempelet, men at jeg så inn i selve Himmelen. Jeg holdt på å gå rett i bakken…

– Hva så du, egentlig?

Jesaja setter seg ned på en benk. Han trekker pusten dypt før han begynner å fortelle:

– Jeg så Gud! Jeg skjønner at det høres helt vilt ut, men det er faktisk sant. Gud satt på en svær trone. Overalt rundt Ham var det tilbedende engler. De var flotte, kan du tro. Hver engel hadde ikke mindre enn tre par vinger.

Barnet

Jesaja blir ivrig når han forteller om den store opplevelsen sin. Øynene hans blir store og munnen går i ett sett.

– Gud fortalte meg mye, men det som gjorde mest inntrykk på meg, var budskapet om barnet.

– Barnet?

* Ja, Han fortalte at en gutt skal bli født av ei ung jente. Gutten er Guds egen sønn. Denne gutten skal fortelle menneskene alt om Gud og han skal kalles Fredsfyrste.

Jesaja tar fram en bokrull.

– Jeg har skrevet ned alt det Gud har sagt til meg. Nå skal jeg lese for deg det han sa om Barnet:

– «Et barn er oss født, en sønn er oss gitt. Herreveldet er lagt på hans skulder, og hans navn skal være: Underfull Rådgiver, Veldig Gud, Evig Far og Fredsfyrste.»

– Så utrolig vakkert! Sa Gud noe om når dette skulle skje?

– Nei, ikke akkurat. Men vi skal bli forberedt. En profet skal fortelle oss når Kongen kommer.

Jeg må visst sette meg ned, jeg også. Dette er for utrolig til å være sant. For det første sier han at Gud har en sønn. For det andre skal denne sønnen sendes ned til oss her på jorda og være vår konge. Noe sier meg likevel at Jesaja ikke har drømt dette eller diktet det opp. Jeg tror det kan være lurt å høre på hva denne mannen har å si i tiden framover…

Siste: Jesaja har kommet med nye profetord fra Gud. Sønnen – Messias – som skal komme til jorden, skal etter hvert bli pint, plaget og drept for menneskenes skyld. Men budskapet slutter ikke der. Messias skal seire over døden og bli levende igjen.

 

Visste du at:

Du har sikkert skjønt at barnet som Jesaja fortalte om, er Jesus. Ca 700 år etter at han fortalte dette, ble Jesus født i Betlehem i Israel. Det ble et klart og tydelig bevis på at profetien var sann. Likevel er det mange som ikke tror at Jesus er Guds Sønn. Vi er heldige som vet at det barnet vi feirer på julaften, er Messias, Frelseren.

Jesaja har en egen bok i Det gamle testamente i Bibelen. De kjente versene om Barnet finner du i Jesaja, kapittel 9, vers 6.

Liker? - Du må logge inn for å kunne like denne siden! ⇣ Skriv ut

Hei!
Du må logge deg inn for å kommentere!
Du kan også registrere deg dersom du er ny!

  • SarahF skrev en kommentar 29. januar
    den var gøy og jesus var søt
  • emmastromeliassen skrev en kommentar 4. desember 2016
    ixndbdd ferg34r54393rvef3654bff.mgggkgg ffgfgnffbf fjffgffbfjnksfnrfkfgnffnfnfnfnfnfmfmffmrfmk jghgghhg hhhhbhjgbfgjhdbfefjerngekfjerbgerjggbfjgng gjghgjghh guggygygygkugukfdutftfyfyfyfyfyfyfyfyfyfyfyff nhcughgj jhghighvukgv,kyc,jlyucuyfgfuggcfhfgcgffgcfgc bhjmjhm